Voor 16.00 uur besteld, morgen in huis* Gratis verzenden vanaf € 50,- Al 18 jaar dé specialist 5 echte winkels!
29 oktober 2021
door Ruud Schut
Met de introductie van de Schuberth C5 is Schuberth een van de eerste helmenleveranciers met een helm die voldoet aan de nieuwe ECE 22.06 veiligheidsstandaard. De Schuberth C5 is daarnaast de eerste Schuberth helm die voldoet een de P-J double homologation eisen. Dit houdt in dat de helm goedgekeurd is met de kinbak dicht (P-Protective helm) als met de kinbak open (J-Jet helm).
Kleuren en gewicht
De Schuberth C5 komt in 6 standaard kleuren en in 2 designs met per design 4 kleuren. Je kunt dus in totaal kiezen uit 14 verschillende varianten. Iedere helm is leverbaar in de maat range 53 t/m 65 waarbij net als bij de voorgangers Schuberth werkt met 2 schaalmaten. De maten 53-59 zitten in de 'kleine' schaal en de maten 61-65 zitten in de 'grote' schaal.
Het gewicht van de helm is iets lager dan bij de C4 Pro, schaal 1 zit op 1640 gram (+ / - 50 gram) en schaal 2 zit op 1790 gram (+ / - 50 gram).
Voor de standaard kleur is de adviesprijs € 629,- en de designs zitten op € 729,-
Pasvorm
Door de jaren heen heeft Schuberth zijn pasvorm gewijzigd. Van de Schuberth C5 wordt aangegeven dat deze wat pasvorm betreft meer overeenkomt met de Schuberth C3. Waar we zien dat veel gebruikers van de C3 / C3 Pro bij de overstap naar de C4 Pro vaak een maat groter nodig hadden lijkt het erop dat het bij de C5 juist weer niet nodig is. BELANGRIJK advies, kom dus altijd passen!
Communicatiesysteem
De Schuberth C5 is voorbereid voor het Schuberth SC2 communicatiesysteem. De helm is reeds voorzien van HD speakers en een microfoonaansluiting. Wanneer jet het SC2 systeem aanschaft dan krijg je twee modules om in de helm te klikken. Achterop komt het systeem (module 1) zelf en aan de zijkant komt de afstandsbediening (module 2) met 4 grote bedieningsknoppen. Het systeem is ontwikkeld door Sena en gebaseerd op het Sena 50S systeem. De Schuberth C5 is voorzien van antennes voor MESH intercom, Bluetooth intercom en FM radio. Het Schuberth SC2 systeem krijgt een adviesprijs van € 349,- meer over het SC2 systeem lees je hier. Het Schuberth SC1 systeem (van de C4 en C4 Pro) past NIET in de Schuberth C5.
Ontwerp
Het nieuwe ontwerp laat een nog betere aerodynamica zien in een moderne look. De binnenvoering is naadloos en kan nog beter aangepast worden aan persoonlijke wensen. De nieuwe positie van de kinband zorgt voor meer draagcomfort bij je keel. In het kinstuk zitten nu 2 ventilatieopeningen met een verwisselbaar filter. Door de nieuwe achterspoiler krijg je een nog betere luchtstroom in de helm.
Vizier met memory functie
Ook een leuke nieuwe feature op de Schuberth C5 , het vizier 'onthoudt' in welke stand deze staat wanneer je de volledige kinbak opent. Ter verduidelijking; wanneer je bij de huidige Schuberth systeemhelmen je vizier opent en vervolgens de kinbak opent zal bij het sluiten van de kinbak het vizier ook weer dichtzitten. Bij de Schuberth C5 blijft je vizier echter in dezelfde stand staan als voor het openen van de kinbak.
ECE 22.06
Wanneer je binnen Europa op een motor rijdt ben je verplicht een helm te dragen met een ECE typegoedkeuring. Deze goedkeuring gaat al terug tot 1982 en toen werd versie 22.02 geďntroduceerd. Versie 22.05 is laatste variant en nu dus opgevolgd door 22.06. De 22.06 versie heeft een aantal belangrijke verbetering waarbij o.a. het testen bij een impact met snelheid nieuw is. Bij de 22.05 versie werd een helm getest door deze te laten vallen, maar voor een motorhelm heb je uiteraard met snelheden te maken. Heb je nu een helm die nog voldoet aan de 22.05 versie geen paniek. Je hebt gewoon een goede helm en helmen met de keuring mogen voorlopig nog gewoon verkocht worden, maar in de loop van volgend jaar zullen de meeste merken over (moeten) stappen op de 22.06 keuring.
Schuberth SC2 communicatiesysteem
Het communicatiesysteem is eenvoudig te plaatsen. Op de Schuberth C5 zitten 2 afdekplaatjes die je eenvoudig verwijderd. Achterop de helm komt het daadwerkelijke systeem zelf. Hier komt dan ook de USB-C oplaadpoort. Aan de zijkant van de helm komt de afstandsbediening. Deze staat draadloos in verbinding met het systeem zelf en werkt op een (wisselbare) batterij. Het is nog niet bekend of er ook een bevestigingsopties komt om de afstandsbediening op een andere plek te plaatsen dan aan de zijkant van de helm. Aangezien de verbinding toch draadloos is, zou dat een optie kunnen zijn. Zoals eerder vermeld is de techniek gebaseerd op de Sena 50S. Een van de belangrijkste kenmerken is de MESH techniek. Hiermee is het communiceren in (grote) groepen sterk verbeterd aangezien het systeem zelf zorgt voor de meest optimale configuratie. Je kunt communiceren met gebruikers van andere Sena MESH systemen. Naast MESH beschikt het systeem ook nog over Bluetooth intercom, hiermee kan je via het Bluetoothkanaal tot 4 systemen verbinden en eventueel is het ook mogelijk om verbinding te maken met andere merken. Verdere kenmerken: