Voor 16.00 uur besteld, morgen in huis* Gratis verzenden vanaf € 50,- Sinds 1999 dé specialist 5 echte winkels!
We krijgen regelmatig de vraag wat nu het verschil is tussen Bluetooth en MESH en wat heb je nu nodig? We zullen de verschillen wat proberen te verduidelijken. In de beginjaren van Bluetooth intercomsystemen voor motorrijders mocht je al blij zijn wanneer je met 2 personen kon praten. Dat ging door 2 bluetooth headsets met elkaar te koppelen. Later werd dit uitgebreid naar 4 personen en er waren zelfs systemen die via Bluetooth systemen met 8 personen konden communiceren. De werking hiervan is altijd gebaseerd op een 'ketting' zie ook onderstaande afbeelding.
Rijder A is gekoppeld met Rijder B, Rijder B heeft een tweede koppeling met Rijder C en Rijder C vervolgens weer met Rijder D. Door de ketting in stand te houden houd je zo ook je communicatiekanaal in stand. So far so good. Het lastige bij de ketting is dat je deze dus in stand moet houden. In de praktijk kunnen er allerlei situaties ontstaan waarbij de ketting onderbroken wordt of de volgorde niet in takt blijft. Stel dat de achterste rijder (Rijder D) ineens voorop rijdt dan blijft zijn of haar verbinding lopen via Rijder C. Wat niet optimaal is voor je verbinding. Stel dat Rijder B een Bluetoothverbinding moet verbreken omdat hij of zij een telefoontje pleegt, of Rijder B mist een afslag en raakt de groep kwijt? In dat geval is Rijder A dus afgesloten van groep, want die verbinding liep via Rijder B. Volg je het nog? Zoals je ziet is het gebruik van alleen Bluetooth intercom vanaf 3 personen niet ideaal. Het kan natuurlijk wat beter werken wanneer bijvoorbeeld de middelste persoon bij iemand achterop zit, de kans dat je die kwijt raakt is vele male kleiner dan wanneer iedereen zelf rijdt :-).
En toen kwam er Mesh
Cardo was het eerste Bluetoothmerk die het Mesh systeem heeft geïntroduceerd, dit was wel een revolutie op het gebied van Bluetoothcommunicatie. Het Mesh netwerk is namelijk niet gebonden aan een ketting. Alle units staan met meerdere andere units in verbinding en de meeste optimale routes worden gezocht. Valt er iemand tussenuit, of de groep splitst zich op dan lost het Mesh netwerk dit weer op. Ook het koppelen is veel eenvoudiger geworden, dit gaat per merk een beetje anders maar uiteindelijk komt het er op neer dat je aangemeld moet worden bij het Mesh netwerk. Gebruik je de Bluetoothsystemen dan moet je deze unit voor unit met elkaar verbinden in de juiste volgorde.
Verschillende merken, verschillende Mesh systemen?
Doordat Cardo als eerste met een Mesh systeem op de markt is gekomen hebben ze wel een voorsprong gekregen op de rest. Rijden je motormaatjes met een Cardo MESH systeem en je wil met hen praten dan ben je wel genoodzaakt om ook voor Cardo Mesh te kiezen. Bij de Bluetooth intercom systemen is het wel steeds makkelijker om merken onderling te koppelen, maar voor de Mesh systemen is dit niet mogelijk. Dus Cardo Mesh werkt alleen met Cardo Mesh, Sena Mesh met Sena Mesh en Midland Mesh met Midland Mesh. Nu gebruikt ieder merk wel weer zijn eigen term, maar de basis van het systeem blijft een Mesh netwerk.
Bluetooth en Mesh?
Alle Mesh systemen beschikken daarnaast over Bluetooth waarmee je een telefoon en / of navigatiesysteem kunt koppelen. Daarnaast hebben de meeste Mesh
systemen ook nog de Bluetoothtechniek ingebouwd om ook op de 'ouderwetse' manier te koppelen. Dit kan handig zijn wanneer je nog motormaatjes hebt met een
systeem die niet over Mesh beschikt. Bij sommige systemen is het dan zelfs mogelijk om die Bluetoothkoppeling bij de Mesh verbinding toe te voegen.
Sena heeft overigens 1 serie die Mesh only is, de Sena Spider serie. Dat systeem werkt met alle Sena Mesh systemen maar kan niet gekoppeld worden aan Bluetooth
intercomsystemen. De Spider serie beschikt wel over een Bluetoothchip om je telefoon te koppelen. De Spider serie is zodoende iets goedkoper dan de Mesh-Bluetooth systemen.
Mesh, voor wie is het handig?
Samengevat; verwacht je met 3 personen of meer te willen communiceren dan is het sterk aan te bevelen om te kiezen voor een Mesh systeem. Alle Mesh systemen beschikken ook over Bluetooth zodat je wel gewoon je telefoon en / of navigatiesysteem kunt koppelen en in de meeste gevallen kunnen ze ook nog via een Bluetooth verbinding met niet-Mesh systemen communiceren. Daarbij heb je dan wel weer de beperking van de 'ketting'.
Welk systeem moet ik kopen?
OK, je wilt nu een Mesh systeem aanschaffen. De eerste vraag is dan, moet je je aansluiten bij een bestaande groep die al Mesh gebruikt? Is dat antwoord JA, kies dan altijd het merk die de groep al gebruikt. Kies je voor wat anders dan kun je niet via het Mesh netwerk met de groep praten. Zijn jullie een groep motorrijders die nog geen systeem gebruiken dan heb je wat meer keus. Hieronder leggen we de verschillen uit:
Cardo Packtalk Edge
Single
adviesprijs € 409,95 bij ons € 319,-
Dual
adviesprijs € 729,95 bij ons € 539,-
Cardo Packtalk Neo
Single
adviesprijs € 369,95 bij ons € 279,-
Dual
adviesprijs € 679,95 bij ons € 489,-
Als grondlegger van Mesh gebruik bij motorrijders heeft Cardo wel de grootste groep gebruikers, verwacht je in de toekomst andere motorrijders tegen te komen waar je ook mee wilt praten dan is de kans het grootste dat ze ook een Cardo Mesh systeem gebruiken. Bij Cardo is keus in systemen redelijk simpel. Je hebt eigenlijk maar 1 model (2023), de Cardo Packtalk Edge. Hiervoor waren er andere systemen, zoals Cardo Smartpack, Packtalk, Packtalk Bold, Packtalk Slim en zo nog wat varianten. Met een Packtalk Edge kun je met al deze systemen communiceren via het Mesh systeem. Dus rijden je motormaartjes nog met 1 van de oudere versies rond dan is dat geen probleem. Vernieuwingen zie je met name in de hardware, bij de voorgaande modellen was het nog nodig om een antenne uit te klappen, bij de Packtalk Edge is dat niet meer nodig. Ook de mount is vernieuwd en de module klikt vast met een magneet op het helmgedeelte. De kans dat je de module onderweg verliest is eigenlijk 0. Opladen gaat via een USB-C poort in tegenstelling van de micro-USB van de voorgangers en software-updates kunnen ook via je telefoon binnengehaald worden. Van de Packtalk Edge zijn een paar afgeleide varianten zoals de KTM en Honda versies, die hebben een afwijkende kleur. Je kunt ook kiezen voor de Packtalk Neo, deze heeft geen JBL speakers en ook geen actieve mount. De headset sluit je aan via de USB-C poort wat net wat minder handig is wanneer je de module van je helm wilt halen. Het prijsverschil tussen de Packtalk Edge en Neo is niet groot en voor dat verschil is de Edge toch echt wel de betere keus.
Sena 50S
Single
adviesprijs € 369,- bij ons € 279,-
Dual
adviesprijs € 649,- bij ons € 469,-
Sena 50R
Single
adviesprijs € 369,- bij ons € 279,-
Dual
adviesprijs € 649,- bij ons € 469,-
Sena Spider ST1/RT1
Single
adviesprijs € 219,- bij ons € 165,-
Dual
adviesprijs € 419,- bij ons € 299,-
Sena is naast Cardo een van de grootste spelers op het gebied van intercomsystemen voor o.a. de motorrijders. Naast motorrijders hebben ze ook producten voor fietsen, skiën en andere outdoor activiteiten. Bij Sena heb je veel meer keus in verschillende uitvoeringen. Sena is ook de samenwerking aan gegaan met verschillende helmenmerken en bieden plug-and-play oplossingen aan voor o.a. de Schubert C5,E2 en S3, Shoei Neotec, GT-Air en J-Cruise 2 en 3 helmen aan. Daarnaast biedt Sena ook complete helmen met de communicatie techniek geïntegreerd. In al deze systemen zit dus de MESH techniek van Sena en die systemen kunnen allemaal met elkaar communiceren. Heb jij een Schuberth C5 met het SC2 systeem en je motormaatje een Shoei Neotec met het SRL-Mesh systeem dan werkt dat probleemloos met elkaar. Die systemen kunnen ook weer communiceren met de systemen die je aan een helm kunt monteren zoals de Sena 50 serie, Sena 30K of Sena Spider. Daarnaast heeft Sena ook nog een oplossing voor gebruikers van een Sena Bluetooth headset, die kan gekoppeld worden aan de Sena +Mesh Bluetooth naar Mesh adapter. Dus op Mesh gebied heb je bij Sena de meeste keus.
Midland R1 Mesh
Single
adviesprijs € 219,95 bij ons € 199,-
Dual
adviesprijs € 419,- bij ons € 369,-
Midland is ook al jarenlang een grote speler op communicatie gebied. Van oorsprong komen ze uit de portofoon wereld, maar ook Bluetooth systemen leveren ze al lange tijd. Vaak hadden ze vernieuwende technieken zoals background audio. Hiermee was het mogelijk om bijvoorbeeld navigatie aanwijzigen te horen door je intercom gesprek heen. Deze techniek zagen we pas een stuk later terug bij Cardo en Sena. Midland heeft er wat meer tijd voor nodig gehad om met Mesh systemen te komen, inmiddels hebben ze daar nu ook een set voor. Midland heeft gekozen voor een nieuwe vormgeving die meer aansluit bij deze tijd. De units gaan (net als bij de Packtalk Edge) via een magnetische bevestiging op de helmklip. De speakers zijn van RCF (een producent van professionele audio apparatuur) en de modules hebben een lange batterijtijd. De Midland R1 Mesh is tot maximaal 6 gebruikers uit te breiden. Met name voor de groep gebruikers die geen rekening hoeft te houden met bestaande gebruikers is Midland dus een heel betaalbare oplossing voor een Mesh systeem. Een duo set van Cardo kost € 539,- en een Sena 50 serie dual set kost je € 469,- De Midland R1 Mesh beschikt daarnaast ook nog over de Bluetooth intercom koppeling zodat je makkelijk met andere Midland en Cardo Bluetooth systemen kunt koppelen. Wat verder een handige functie is van de Midland systemen is de mogelijkheid om je navigatieaanwijzingen door te sturen naar je mede rijder(s). Dus op de verschillende sets hoor je gelijktijdig de aanwijzing die de bestuurder door krijgt van zijn of haar navigatiesysteem.